SCENA DLA KOBIET 2019-2021

Copyright: Scena dla Kobiet Anna Joachimiak

 

 

 

 Zapisz się jeśli:

 

 Chcesz dostawać informacje o szkoleniach, a także o darmowych kursach, wpisach na blogu pełnych wiedzy i inspiracji.

 Jesteś kobietą, artystką i chcesz dostawać informacje o planowanych akcjach Sceny dla Kobiet - będziesz dostawała informacje z wyprzedzeniem i szansę, aby dołączyć.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

*Zapisując się, wyrażasz zgodę na otrzymywanie ode mnie Newslettera. 

W każdej chwili możesz cofnąć zgodę, informując mnie o tym mailowo. Dane będą przetwarzane do czasu cofnięcia zgody.

 

 

 

 

 

 

Polityka prywatności | Regulamin

 

 Scena dla Kobiet 2021

 

Imię
E-mail
Zapisz się*
Zapisz się*
Formularz został wysłany — dziękuję.
Proszę wypełnić wszystkie wymagane pola!

Moje konto

Facebook wydaje Ci się chaotyczny, nieuporządkowany... nic bardziej mylnego! Ale zacznijmy od początku...

 

Zamiast grać, komponować, tworzyć większość czasu przeznaczasz na przysłowiowe ogarnianie fejsbuka?

 

Ten tekst zdecydowanie jest dla Ciebie.

Zapraszam. 

 

 

 

 

 

 

 

Może nie robisz nic, bo masz już dosyć social mediów, najchętniej zaszyłabyś się w jakiejś głuszy. Nie masz kontaktu ze światem, a Twoi odbiorcy tygodniami nie wiedzą co się u Ciebie dzieje?

A może napierdzielasz super content, budujesz fajną społeczność wokół siebie, ale kosztuje Cię to tyle pracy, że ledwo zipiesz i nie masz czasu już na nic poza tym?

 

To mam dobrą wiadomość – nic się nie da z tym zrobić.

 

Oczywiście żartuję. 

 

Znalezienie złotego środka pomiędzy tymi dwoma postawami wcale nie jest tak trudne i z chęcią podpowiem jak to zrobić.

Kanały w social mediach wydają się takie barwne, rozrywkowe, chaotyczne i pozornie nieuporządkowane – jednak nie do końca takie właśnie są. Kanały social media pewnie masz i budujesz od lat, a większość działań zapewne prowadzisz intuicyjnie. Ale w marketingu intuicja to nie wszystko, jest ważna, owszem, ale to nawet nie połowa sukcesu, dlatego odrobina wiedzy jak to robić nie zaszkodzi.

 

 

 

Zapraszam do lektury – komunikacja marketingowa dla każdego.

 

 

 

 

Zacznę od tego, że jeśli masz dosyć social mediów i wcale nie masz ochoty, w ogóle działać, a co dopiero efektywnie, to przedstawię parę faktów, dzięki którym może uda Ci się docenić ich rolę w dzisiejszym świecie.

Czasy jednostronnej komunikacji, która do tej pory nam towarzyszyła i nadal jest widoczna w mediach tradycyjnych, mija bezpowrotnie. Pojawienie się internetu i social mediów sprawiło, że komunikacja z odbiorcami odbywa się cały czas. Z jednej strony bez social mediów nie może dzisiaj działać praktycznie żadna usługa, firma czy marka. Z drugiej, dzięki dzisiejszym możliwościom prowadzenie działań jest łatwiejsze, tańsze i bardziej efektywne. Internet umożliwia dotarcie do nieograniczonej liczby ludzi w nieograniczonym czasie.

 

Media społecznościowe pozwalają zaistnieć nawet małym przedsięwzięciom, stają się najlepszą z możliwych i jednocześnie najprostszą formą dotarcia do innych ze swoim działaniem. Pomyśl z wdzięcznością o tym, że jeszcze kilka, kilkanaście lat temu, działając niezależnie nie miałabyś prawdopodobnie ani szansy, ani budżetu, ani możliwości, tak szeroko promować swoich działań. Media społecznościowe, poza oczywiście wieloma wadami, pozwalają na najbardziej bezpośredni sposób komunikacji, na łatwą i szybką wymianę informacji, a przy tym są stosunkowo proste i intuicyjne.

 

 

 

 

 

PO CO?

 

 

 

 

Zacznij proszę od zadania sobie pytania:

 

Po co właściwie prowadzisz kanały w social mediach?

 

Zastanów się, bo nie jest to wcale oczywiste, a odpowiedź „bo tak trzeba” lub bo „inni prowadzą” nie jest odpowiedzią, która gdzieś Cię zaprowadzi. Następnie:

 

Co chcesz osiągnąć dzięki obecności w social mediach?

 

 

Czy chcesz dać się poznać, budować pozytywny wizerunek swojej działalności, poszerzać grono odbiorców, a może chcesz przedstawić jakąś konkretną ofertę i sprzedawać? Sama obecność „bo tak trzeba” albo „bo inni są to ja też muszę” nie przyniesie zamierzonego efektu. Wrzucanie czegokolwiek, byleby się coś się działo, również nie. Dopiero ustalenie po co właściwie chcesz prowadzić działania w social mediach, co tak naprawdę chcesz osiągnąć dzięki obecności w nich, a także zorientowanie się w oczekiwaniach i potrzebach odbiorców, pozwoli wypracować odpowiednią strategię działania, a następnie pomoże w realizacji celów. Twoja obecność w mediach społecznościowych zacznie mieć sens.

 

W zależności od tego jaki masz cel działań, Twoja aktywność będzie się różniła. Dopóki nie masz świadomości tego, zapewne robisz wiele rzeczy na oślep, bo inni tak robią, niewiele to wnosi, a nawet jeśli masz jakich mały sukces, to dzieje się to „niechcący” i nie bardzo wiesz jak to powtórzyć.

 

Poruszam ten temat, ponieważ w tym miesiącu w Szkole dla Kobiet pracujemy właśnie nad skuteczną komunikacją marketingową. To co chcę przekazać  w szkoleniu, jak i poprzez tą aktywność na blogu to to, że kluczem jest świadomość. Jeśli mamy wiedzę jak poszczególne trybiki naszej kariery działają, możemy z działań chaotycznych, nieefektywnych przejść do poukładanych, wnoszących satysfakcję, sens i prowadzących skutecznie do celu.

 

 

 

DO KOGO?

 

 

 

Jeśli sprecyzowałaś cel obecności w mediach i wiesz, co chcesz dzięki temu osiągnąć, kolejny krok to wybranie tak zwanej grupy docelowej, czyli określenie do kogo właściwie kierujesz swoje działania. Warto jest jak najdokładniej opisać swoich odbiorców, fanów.  Na co zwracać uwagę?

 

Na aspekt geograficzny - czy Twoje działania mają charakter lokalny, ogólnopolski czy może globalny.

Aspekt demograficzny – m.in. wiek, zawód, płeć, inne.

Aspekt behawioralny – zastanów się co może skłonić innych do zaangażowania się w Twoje działania, jakie informację będą potrafiły przekonać do Twoich działań czy też prześledź o jakiej porze dnia najlepiej publikować.

Aspekt psychograficzny - wartości, styl życia, sposób spędzania wolnego czasu i inne.

 

 

 

CO?

 

 

 

 

Co publikować? Na co również zwracać uwagę? Przede wszystkim na to, aby Twoje treści były angażujące. Czyli jakie?

 

Atrakcyjne wizualnie - np. w formie infografik, które w przejrzysty sposób oddają, to co może zawierać często skomplikowana, dłuższa treść. No i oczywiście wciąż premiowane są zdjęcia pokazujące nas, szczególnie selfie, te mają bardziej podbijane zasięgi niż grafiki.

 

Statyczne - dużo lepiej klikają się posty statyczne (zdjęcia, grafiki) – wymagają mniejszej uwagi odbiorcy, niż obejrzenie nawet krótkiej animacji.

 

Treści - w następnej kolejności dopiero udostępniane treści, taki zabieg często jest nagradzany przez algorytmy social mediów.

 

Filmy i gify – na tę chwilę notują mniejsze zasięgi w ogólnym feedzie, jednak dużo lepiej sprawdzają się na stories i w części watch, coraz bardziej popularyzowanej przez kanały.

 

Dla jasności: feed jest to cały Twój wizualny materiał, który publikujesz, stories to relacje udostępniane na Facebooku czy Istagramie i watch czyli część na Facebooku dedykowana filmom i ruchomym treściom.

 

Wyróżniające treści – na tę chwilę mamy większą możliwość urozmaicenia treści, chociażby innym formatem, czcionką, tłem, które bardziej przyciągają uwagę.

 

Tekst max 180 znaków – teksty powinny mieć maksymalnie 180 znaków lub w 180 powinny być zawarte kluczowe przekazy, dłuższa forma wymaga rozwinięcia treści, czyli większego zaangażowania użytkownika. To dotyczy Facebooka, z Instagramem wiadomo jak jest – długa, premiowana treść to już taka powyżej 4 słów. 

 

Krótkie linki – skrócenie linków zwiększa szansę, że odbiorca rzeczywiście trafi na naszą stronę.

Do skracania linków służy m.in. bitly, jeśli chcemy wkleić treść z wyszukiwarki, a YT np. oferuje nam tę opcję automatycznie, wystarczy kliknąć ikonkę  i skopiować krótki adres filmu.

 

 

 

W JAKI SPOSÓB?

 

 

 

Jak wybrać najlepsze kanały do naszych działań?

 

Wybór kanału wymaga wiedzy o naszych działaniach, branży i odbiorcach. Wybierając kanały warto sprawdzić, z których najczęściej korzystają nasi potencjalni odbiorcy – na pewno wiek będzie miał tu znaczenie. Takie dane możesz sprawdzić chociażby tutaj.

 

A więc w jaki sposób możesz dotrzeć do odbiorców? Możesz zrobić to bezpośrednio lub pośrednio. Co to oznacza?

 

Bezpośrednio, czyli za pomocą własnych kanałów komunikacji, to m.in.

własna strona WWW, blog, profil na Facebook, profil na Instagramie, kanał na YouTube, newsletter, twoje wydarzenia, eventy, etc.

To są przykłady Twoich własnych, własnoręcznie budowanych mediów! Gratuluję! To są Twoje miejsca i Ty i tylko Ty masz wpływ jak wyglądają, jakie treści zawierają i czy wnoszą wartość. 

 

Pośrednio, czyli za pośrednictwem mediów m.in. prasy, radia, telewizji, a także kanałów, vlogów, blogów i stron innych osób.

 

Bez względu na to jakie drogi dotarcia wybierzesz warto wiedzieć co masz do wyboru.

 

 

 

JAK?

 

 

 

Nieusystematyzowane działania w mediach społecznościowych mogą być przyczyną wielu rozczarowań, a jeśli jeszcze prowadzimy płatne kampanie bez wcześniejszego planu, będą to po prostu pieniądze wyrzucone w błoto. Jak najlepiej je wykorzystać?

Ułożyć dobry plan. Działania w mediach społecznościowych powinny tworzyć konsekwentną całość. Po określeniu:

 

  • celu
  • grupy docelowej
  • kanałów publikacji

 

Warto napisać spójny plan aktywności i co ważne - trzeba spojrzeć na własne działania oczami odbiorcy, dowiedzieć się jak najwięcej o nim i wejść w jego przysłowiowe buty. Poniżej przykładowy, uproszczony proces tworzenia strategii, na przykładzie planowania tygodniowego.

 

 

 

 

 

 

I o co tutaj chodzi? Tak w dużym uproszczeniu:

 

 Działania organiczne, czyli bezpłatne.

  • Jeden wpis na blogu w tygodniu - np. nawiązujący do Twoich głównych działań i mówiący jasno o Twoim celu, twojej misji, którego celem jest budowanie świadomości marki.
  • Trzy posty na Facebooku, np. post prezentujący to nad czym aktualnie pracujesz – płyta, koncert, próby, dalej post linkujący do wpisu na zespołowym/ artystycznym blogu i trzeci post prezentujący zespół podczas jakiegoś eventu, próby + relacja.
  • Dwa posty na Instagramie, np. post produktowy – czyli to nad czym aktualnie pracujesz + Instastory.

 

 Działania płatne.

  • Dark post - niewidoczny na stronie firmowej, stworzony w menadżerze reklam, skierowany na pozyskiwanie leadów, czyli stworzony dla uzyskania nowych odbiorców i zebrania ich danych.
  • Dajmy na to promocja jednego wybranego postu, na przykład dotyczącego wpisu na firmowym blogu, gdzie dzielimy się misją zespołu bądź wiedzą ekspercką – tym co ma przyciągnąć i zaangażować odbiorcę. Promujemy go z poziomu menadżera reklam, jako materiał reklamowy wybierając post. Kampanię targetujemy przy wykorzystaniu geolokalizacji, wybieramy obszar, na którym chcemy pozyskać nowych odbiorców, demografii, zainteresowań oraz zachowań, co jest bardzo ważne. Kampanię ustawiamy na ruch, ponieważ chcemy zachęcić obiorców do przejścia do naszej witryny i przeczytania tekstu. Dalej każdą osobę, która zareagowała pozytywnie, zapraszamy do polubienia naszej strony. W ten sposób rozszerzamy grupę obserwujących.

 

 

Drogą prób i błędów warto przepracować najbardziej skuteczne dla siebie działania, formy promocji i działań organicznych. Na podstawie takich prób tygodniowych, w czasie których przetestujesz sobie co się sprawdza, a co nie, możesz ułożyć dalej plan na miesiąc, kwartał, a nawet pół roku i ze spokojem, konsekwentnie prowadzić swoje działania.

 

Przy układaniu planów, strategii warto pamiętać, że nie zawsze więcej znaczy lepiej. Prowadzenie kampanii w wielu kanałach jednocześnie wymaga ogromnych nakładów pracy, czasu i środków na działania płatne. Lepiej wyznaczyć dwa, maksymalnie trzy kanały i na nich się skoncentrować. Warto też pamiętać, że to co znakomicie się sprawdza na prywatnych profilach, np. śmieszne filmiki i zdjęcia kotków, często niekoniecznie nadają się na profile firmowe. 

 

 

 

Podsumowując, oczywiście można działać spontanicznie i bez planu, ale usystematyzowanie działań pozwoli uniknąć niepotrzebnego stresu, da czas na research, na analizę działań czy chociażby opracowanie graficzne postów. Przede wszystkim wprowadzi w działania więcej jasności, klarowności, systematyczności i małymi krokami, prowadzić będzie to wyznaczonego celu.

 

Tyle ode mnie na dziś w temacie social mediów - pokazałam Ci dziś podejście strategiczne, które się nie dezaktywuje. W kolejnym artykule będę Cię namawiała jak małymi krokami się z mediów społecznościowych wycofywać. 😉 Myślę, że podstawową wiedzę i świadomość warto mieć, a wnioski o tym dlaczego warto budować własną stronę, bloga czy kanał na YouTube, już wkrótce. 

 

 

Ania | Scena dla Kobiet

 

 

 

___________

 

 Jeśli czujesz, że więcej wiedzy pomogłoby Ci w Twoich działaniach, zapraszam Cię tutaj, na szkolenia z:

  • Komunikacji marketingowej
  • Public Relations
  • Personal brandingu
  • Organizacji i zarządzania pracą własną i zespołową.

 

 

JAK OGARNĄĆ FEJSA?!

PODEJŚCIE STRATEGICZNE

26 stycznia 2021

 

 

 

Cześć, nazywam się Ania

 

Kim jestem? Kobietą niezależną, kobietą czynu, której muzyka w duszy gra. 

Jestem właścicielką Sceny dla Kobiet, miejsca dla kobiet twórczych, a także autorką szkoleń z zakresu działania w branży kreatywnej.

 

Co robię? Pomagam kobietom odnaleźć własną drogę, życiową misję – inspirując, motywując, a także dając bardzo konkretne narzędzia do działania.

 

Sprawdź sama. W czym Ci mogę pomóc?